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정보경영학과 교과목해설

과목코드 과목명 내용
BUS10118 경영학원론

Principles of Management

경영학의 기초개념과 현대기업 경영의 원리에 대한 학습을 통하여 경영에 관련된 제반 현상을 이해하고 경영자에게 필요한 기본경영지식을 배우는 것이다. 따라서 본 과목에서는 경영과 경영자개념, 기업환경, 경영기능(계획, 조직, 지휘, 통제)등에 관련된 경영이론과 사례에 대해 학습하며, 기업에서 접하게 되는 경영 과제에 대한 이해와 문제분석 및 이의 해결능력을 향상 시키고 이를 통해 학생들이 기업경영에 필요한 기본지식을 학습하게 한다.

By the end of the this course, you will have a broad but thorough understanding of the concepts and principles of management, which will be important for you to understand regardless of the career path you choose and regardless if you have a “manager” job title or not. This course will also provide you with a foundation for further courses in management.

BUS10218 회계원리

Principles of Accounting

회계원리는 회계의 기초과목으로써 회계를 필요로 하는 회계 이해관계자들에게 정보를 주기 위한 전반적인 것을 배울수 있다. 강의를 통해 자산, 부채, 자본, 수익, 비용의 정의 및 각 항목에 대하여 배우며 이 계정과목을 통해 재무상태표와 포괄손익계산서, 자본변동표 및 현금흐름표의 작성과정과 표의 이해를 할 수 있도록 하는 회계의 기초과목이다.

Principles of Accounting is the basis of accounting. stakeholders and economic decisions makers need accounting information or financial information By learning through lectures accounting, we will help these people. this lecture learn about asset, liabilites, capital, revenue, expense, statement of financial position, income statement, statement of cash flow, statement of changes in owners' equity.

BUS10318 정보관리론

Understanding of Information Management

지식정보사회에서 기업의 경영활동과 의사결정을 지원하기 위해 정보기술의 도입 및 활용은 점차 확산되고 있다. 본 교과목은 기업의 경영활동에 있어서 데이터, 정보, 그리고 지식의 중요성에 초점을 둔다. 학생들은 현대 경영에서 정보관리에 관한 기본적인 이론과 사례를 학습한다.

The adoption and use of information technology is gradually spread for corporate management activity and decision making in knowledge information society. This course focuses on the important of data, information, and knowledge at corporate management activity. Students need to study the basic theory and cases on information management for modern business.

BUS20119 조직행동론

Organizational Behavior

조직의 유효성 증대를 위하여 행동과학의 지식을 바탕으로 조직내에서의 개인행동(성격, 가치관, 학습·동기부여 등)과 집단행동(갈등, 커뮤니케이션, 리더쉽 등) 그리고 조직자체의 행동(조직문화, 조직개발, 조직구조설계 등)을 학습한다. 사례를 학습한다.

This course studies three determinants of behavior in organization for the purpose of improving an organizational effectiveness: individuals(e.g., personality, values, perception, motivation), groups(communication, leadership, conflict), organization (structure, culture, development)

BUS20219 마케팅원론

Principles of Marketing

주요한 마케팅 의사결정을 시스템 접근방법으로 다루고, 마케팅의 기초개념과 관리의 발전단계와 철학적 배경, 마케팅 환경과 정보시스템을 검토한다. 제품, 가격구조, 물적유통관리를 포함한 유통구조를 다루고 광고와 인적판매를 포함하는 종합적 촉진프로그램을 다룬다.

Students learn how to create customer value, target the correct market, 무이 build customer relationships. The Changing nature of consumer expactions means the marketers must learn how to build communities in addition to brand loyalty.

BUS20319 글로벌경영

Global Management

본 교과목의 학습목표는 학생들이 최근 글로벌기업경영의 패러다임 변화를 이해하고, 글로벌기업의 국가 간 거래 유형 및 글로벌경영활동의 영향력에 대해 이해하는 데 있다. 이를 통해 학생들은 기업의 글로벌경영 활동에 대한 올바른 인식과 글로벌마인드를 함양할 수 있을 것으로 기대된다.

Major Issues of Financial Institution course are on understanding structure of financial markets, and management of financial institutions based on financial theory. Internationalization of Financial Markets, Foreign Exchange markets, and financing by small and medium size enterprises are also discussed.

BUS20419 경영통계

Business Statistics

경영환경이 복잡하고 위험이 커질수록 경영의사결정의 중요성이 높아진다. 경영의사결정은 경영자의 직관뿐만 아니라 객관적인 자료에 기초한 정보에 의해 이루어진다. 경영통계는 경영의사결정에 필요한 통계자료분석, 확률, 추정과 검증, 상관관계 및 회귀분석 등에 대해 학습한다. 경영통계는 경영학을 체계적으로 학습하기 위해 필수적인 과목이다

As the business environment becomes more complex and riskier, the importance of managerial decision-making increases. Managerial decisions are made not only based on the intuition of managers but also on objective, data-driven information. This course on business statistics covers essential topics such as statistical data analysis, probability, estimation and hypothesis testing, correlation, and regression analysis, all of which are fundamental for managerial decision-making. Business statistics is a crucial subject for systematically studying business administration.

BUS20519 재무회계1

Financial Accounting1

중급회계는 투자자, 채권자, 경영자 등 기업의 불특정 다수인을 위한 공통된 경제적 정보를 제공하는 것을 과제로 하는 회계의 한 분야이다. 재무회계에 대한 숲을 파악할 수 있도록 결산업무와 관련된 발생주의 원리와 자산, 부채의 평가, 대차대조표 및 손익계산서와 현금흐름표 등 재무보고서의 작성과 이해, 그리고 물가변동회계, 본지점 회계 및 연결회계의 기초에 대하여 강의한다.

We will begin this course with a review of the conceptual framework of accounting, then we will focus on developing an in-depth understanding of several key accounting topics and the regulatory environment such as the regulation of accounting standards, the role of accounting disclosures in capital markets, the measurement and reporting of revenues, cash flows, receivables, current liabilities, contingencies, accounting changes, and error corrections. Throughout this course, the emphasis will be on how to provide accounting information and how to use that information to make business decisions.

BUS20619 재무관리

Financial Management

기업이 직면하는 중요한 여러 재무적 의사결정을 돕기 위한 시장 중심적 체계의 방법론을 제공함을 학습목표로 하며, 강의의 내용으로는 순현재가치(NPV)의 개념, 자본예산편성을 이용한 투자안 평가방법, 금융자산의 평가이론(자본자산가격결정이론, 재정가격결정이론, 옵션가격결정이론), 자본시장의 효율성, 기업의 자본구조, 배당정책을 학습한다.

Major Issues of Fianncial Management course are on the two major financial decision making by financial manager. Concepts on NPV, Capital Budgeting Techniques. CAPM, EMH, Capital Structure and Dividend policy are related with the two Investment and Financing decisions made by Chief Financial Officer.

BUS20719 경영과학

Management Science

본 과목의 목적은 조직의 경영관리자가 다양한 의사결정문제를 합리적으로 해결하기 위해 갖추어야 할 과학적 기법들을 습득하고 이를 활용하도록 함으로써 수강생들의 경영문제 해결능력과 과학적인 사고력을 배양함에 있다. 본 과목에서는 수강생들의 다양한 관심 분야와 배경을 감안하여 경영과학의 현실적 적용에 중점을 둔다. 즉, 본 과목에서 토의하는 다양한 의사결정기법(선형계획법, 정수계획법, 목표계획법, DEA, AHP 등)이 경영학의 여러 분야(예를 들어, 재무, 마케팅, 오퍼레이션, 물류, 성과평가 등)에서 발생하는 문제들에 어떻게 적용될 수 있으며, 이를 통해 합리적인 의사결정이 어떻게 이끌어 질 수 있는지에 중점을 둔다. 본 과목에서는 분석도구로서 현재 기업에서 광범위한 목적으로 사용하고 있는 스프레드시트 프로그램인 Excel 및 Excel add-in인 Solver를 이용한다. 또한 정기적으로 부과되는 사례에 대한 수강생들의 발표 및 참여를 통해 강의실에서 습득한 의사결정개념을 보다 잘 이해할 수 있도록 유도한다.

The objective of this course is to equip students with the scientific techniques necessary for business managers to rationally solve various decision-making problems and to enhance their problem-solving abilities and analytical thinking skills. The course emphasizes the practical application of management science, considering students' diverse interests and backgrounds. Specifically, the course explores various decision-making techniques, including linear programming, integer programming, goal programming, Data Envelopment Analysis (DEA), and the Analytic Hierarchy Process (AHP), and examines how these methods can be applied to different areas of business administration such as finance, marketing, operations, logistics, and performance evaluation. The focus is on how these techniques contribute to rational decision-making. For analysis, the course utilizes widely used spreadsheet software, Microsoft Excel, along with its add-in tool, Solver. Additionally, students will engage in case presentations and discussions, enhancing their understanding of decision-making concepts learned in class through active participation.

BUS20819 원가회계

Cost Accounting

제품원가계산에 대한 기본적인 원리와 기법을 이해시켜 재무제표의 작성, 경영계획 및 통제 등에 필요한 원가정보를 제공할 수 있는 능력을 배양하는 것에 목적을 두어 개별원가계산, 종합원가계산, 표준원가계산 및 직접원가계산 등에 대하여 강의한다.

This course focuses on the basic concepts of cost accounting and various costing methods suitable for firms, which adopt different manufacturing technologies. We also introduce important production models for cost accounting information and how to use those cost information for the economic decisions for the firms. The contents of the lecture are as follows: 1) basic cost concepts 2) different costs concepts for he different decisions(including opportunity cost and relevant cost concepts) 3)various product costing methods for the different production technologies and production methods 4) departmental costing and activity based costing 5) allocation of overhead costs and the selection criteria for allocation bases 6) quality of costs.

BUS20919 경영정보학개론

Introduction to Management Information Systems

경영정보시스템(MIS)은 경영학, 전산학, 의사결정학을 학제적으로 접근하는 학문이며, 기업 경영활동에서의 정보기술 응용과 활용방안에 대하여 공부한다. 본 교과목에서는 기업조직, 업무활동, 의사결정 지원을 위한 정보시스템의 역할과 활용에 관하여 공부하며, 강의 내용은 MIS의 개념과 조직이론, MIS의 계획, MIS의 분석과 설계, MIS의 실행과 평가 등이다.

MIS follows the interdisciplinary approach related to Management, Computer Science, and Decision Science. Students can learn about the application and use of information technology in business activity. The objective of this course is to study the role and use of IT for supporting organization, business process, and decision making. In this course, students can study the concept of MIS and organization theory, MIS planning, MIS analysis and design, MIS implementation and evaluation, etc.

MIT20119 정보기술론

Understanding Information Technology

본 강의는 정보화 사회에서의 정보기술(IT) 트렌드를 이해하고 급변하는 IT의 발전을 전망하며 IT와 복합적으로 작용하는 패러다임의 변화를 어떻게 수용해야 할 것인지를 이론 학습과 사례를 통해 파악하는 것을 본 강의의 주목적으로 한다. 본 강의의 내용은 컴퓨터의 이해, 정보통신과 인터넷, IT 활용, 지식정보 사회와 IT 산업 등을 포함한다.

The primary objective of this course is to understand IT trends in the information society, anticipate rapid advancements in IT, and analyze how to adapt to paradigm shifts influenced by IT through theoretical study and case analysis. The course covers topics such as understanding computers, information and communication technology, the internet, IT applications, and the role of IT in the knowledge-based society and IT industry.

MIT20219 정보경영학전공진로탐색

Information management and the world of work

정보경영학에 대해 이해를 제고하여 효과적으로 전공분야를 탐색하고 자신의 적성에 맞는 직업으로의 원활한 이행을 지원한다.

The purpose of this course is to enhance our understanding of Information management and the world of work and for students to effectively search for their subject areas of management and to assist a transition from school to work

MIT30120 데이터관리

Data Structure

데이터 관리에서는 다음과 같은 내용들을 다룬다. 1) 자료를 구조화하는 개념과 기법 그리고 알고리즘에 대해 학습한다. 2) 선형구조인 스택, 큐, 링크드 리스트 개념에 대해 학습한다. 3), 비선형 구조인 그래프, 트리 등의 기본적인 구조와 활용방법에 대해 학습한다. 4) 탐색과 정렬 등을 고찰하고 실습을 통한 자료 구조 개념을 구체화시킨다.

This course tried to emphasize study the following notions to our students: 1) the ability define at the data structures and Algorithm; 2) the ability to linear data structure including Stack, Queue, Deque and various linked lists. 3) the ability to Non-Linear Data Structure including Tree and Graphs; 4) This course teach a lot of Searches sorting methods

MIT30220 전자상거래

Electronic Commerce

본 교과목에서는 전자상거래에 관한 기본 이론과 사례를 학습함으로써 전자상거래 전반에 관한 기초를 학습한다. 전자상거래의 기반 및 응용 기술, 비즈니스에서 측면에서의 혜택과 필요성, 전자상거래의 전략, 전자상거래의 기본 구조, 전자시장, B2B와 B2C, 모바일커머스, 소셜커머스 등에서의 사례 등을 분석·연구한다.

This course provides an overview of managerial and technical aspects of electronic commerce by learning theories and cases regarding e-commerce. The course deals with the architecture and framework of electronic commerce systems, e-commerce strategy, electronic markets, and types of e-commerce such as B2B, B2C, m-commerce, and social commerce,

MIT30320 ERP개론

Enterprise Resource Planning Theory

기업조직의 자원은 3M(Man,Money,Material)으로 정의하며, 기업자원의 최적화와 효율적 활용을 위해서는 ERP도입 및 구축전략이 필요하다. 이 강좌에서는 기업의 경영혁신을 위한 ERP구현을 위해 업무재설계 (BRR), 벤치마킹(Benchmarketing),아웃소싱(Outsourcing),정보시스템 아키텍처 등의 주제를 다루며, ERP 도 입전략, 방법론, 구축 사례 등을 학습한다

Corporate resources consist of 3M(Man, Money, Material). To optimize and use efficiently corporate resources, we need to adopt and implement Enterprise Resource Planning (ERP) systems and Supply Chain Management (SCM) systems. We study several academic topics such as Business Process Redesign(BPR), Benchmarking, Outsourcing, which are related to implement ERP and SCM systems. We also study strategic planning of ERP and SCM, implementation strategy, and Case studies on ERP and SCM systems.

MIT30420 경영과데이터마이닝

Data Mining for Business Analytics

본 과목의 목적은 경영 환경에서 데이터를 활용한 의사결정 역량을 기르는 것이다. 데이터 마이닝의 주요 개념과 기법을 학습하고, 이를 마케팅, 금융, 운영관리 등 다양한 경영 분야에 적용하는 방법을 탐구한다. 특히, 통계 분석, 머신러닝, 텍스트 마이닝 등의 기법을 실습하며, Python, R, SQL 등 데이터 분석 도구를 활용하는 경험을 제공한다. 강의와 사례 분석, 프로젝트를 통해 실무 적용 능력을 배양하며, 데이터 기반 경영 전략 수립 및 의사결정의 효과성을 높이는 데 중점을 둔다.

The purpose of this course is to develop data-driven decision-making skills in business environments. Students will learn key concepts and techniques of data mining and explore their applications in various business domains such as marketing, finance, and operations management. The course covers statistical analysis, machine learning, and text mining, with hands-on practice using data analysis tools such as Python, R, and SQL. Through lectures, case studies, and projects, students will enhance their practical skills and improve their ability to formulate effective business strategies based on data-driven insights.

MIT30520 프로그래밍언어

Programming Language

프로그램을 작성할 때 필요한 C 등의 언어에 대한 이론, 프로그램 방법 및 능력을 배양하도록 한다. 본 과정에서는 프로그래밍 언어의 구조 및 특징의 이해, 프로그램 구조(선언, 상수, 수식, 문장, 함수, 파일 등)에 대한 이해, 배열, 구조체, 입출력 함수 분석 및 이해를 목표로 한다. 제품원가계산에 대한 기본적인 원리와 기법을 이해시켜 재무제표의 작성, 경영계획 및 통제 등에 필요한 원가정보를 제공할 수 있는 능 력을 배양하는 것에 목적을 두어 개별원가계산, 종합원가계산, 표준원가계산 및 직접원가계산 등에 대하 여 강의한다.

This class provide C language theory, programming method and ability which are needed to compose the C program. The goal of this course is to understand the structure and characteristics of the programming language, program structure(announcement, constant, modification, sentence, function, file, etc), arrangement, structure, input-output function analysis

MIT30620 데이터베이스응용

Application of Data Base

데이터베이스 응용 데이터베이스 구조와 데이터베이스운영 시스템, 관계형 데이터베이스 모델 등에 대해 공부하고 데이터베이스 응용분야에 대한 기술들을 다룬다. 고급 응용분야로 분산 데이터베이스, 객 체지향형 데이터베이스, 데이터베이스 보안, 데이터베이스 병렬처리 등에 대해 학습한다.

This course covers fundamentals of database architectures, database management system, and database system that manages relational database models, and also deals with techniques for database application fields. We also teach advanced concepts and strategics, such as distributed database, object-oriented database, database security and parallel processing etc.

MIT30820 네트워크경영종합설계

Network Management-General Design

본 과정에서는 사물인터넷에 대한 전반적인 이해와 기본적인 개념을 살펴봄으로써 사물인터넷에 관련된 이론과 실무능력을 배양하고 사물인터넷의 서비스에 대해 강의한다. 그리고 사물인터넷의 개념, 정보를 효율적이고 안전하게 관리하기 위해 정보보안의 개념, 메커니즘 등 다양한 연구를 통하여 사물인터넷과 서비스에 대한 보다 심도 있는 교육을 행하고, 실무에 응용할 수 있는 능력을 배양할 수 있도록 한다.

This course cultivates theories and practices skill of Internet of Things by examining overall understanding and basic concept on Internet of Things and lecture on service of Internet of Things. Through research on concept of Internet of Things and information security mechanism to manage information efficiently and securely. You can study extensively Internet of Things and service and also cultivate ability to apply In practice.

MIT30920 인터넷마케팅

Internet Marketing

기업의 경영활동에서 마케팅의 역할을 규명하고, 기업 마케팅전략의 효과적인 수행을 위하여 인터넷 기 술의 응용과 활용방안에 대하여 공부한다. 본 교과목은 가상의 공간에서 기업과 고객의 커뮤니케이션을 위한 주제와 사례를 다루게 되며, 강의 내용은 온-라인 마케팅의 목표, 인터넷 광고, E-mail 마케팅, Web Page의 비교분석, 고객 서비스 등을 학습한다.

This course offers to study on the role of marketing in business activity, and students can learn the application and use of Internet technology for effective fulfillment of corporate marketing strategy. This course deals with the subjects and cases for the communication between company and customers in cyber space. In this course, students can study the goal of online marketing, Internet advertising, e-mail marketing, comparative analysis of web page, customer service, etc

MIT31022 비즈니스디자인씽킹종합설계

business design thinking comprehensive design

본 강좌는 디자인 사고를 경험함으로써 조직이 당면하고 있는 여러 가지 문제를 창의적으로 해결하는 능력을 증진시키는 것을 목표로 한다. 주요 학습 내용은 다음과 같다. 첫째, 본격적인 디자인 사고 과정에 들어가기 앞서 팀을 구성하고 간단한 워크숍을 통해 디자인 사고과정의 대략적인 윤곽을 이해할 수 있게 한다. 워크숍 단계에서 인터뷰, 관찰 등의 액션러닝을 수행하여 다양한 아이템들을 도출하게 된다. 둘째, 워크숍을 통해 도출된 다양한 아이템 중 선정된 주제에 대한 문제를 인식하고 그 문제를 해결할 수 있는 해결 방안을 도출한다. 도출 과정에서 자유로운 토론을 유도하며, 토론으로 도출되기 어려운 부분은 툴킷을 통해 자율적으로 제시한다. 셋째, 서비자 제공자 또는 실무자, 관계자, 전문가 등과 논의하며, 현실성을 극대화할 수 있도록 지원한다. 마지막으로 디자인 사고와 더불어 창업 또는 사회문제해결 등의 체계성을 증진시키기 위해 기업가정신, 창의성, 혁신성 등 기업가적 소양을 길러준다.

This course aims to increase the ability to creatively solve various problems by experiencing design thinking. The main learning contents are as follows. First, before entering the full-scale design thinking process, a team is formed and a brief workshop is conducted to understand the outline of the design thinking process. In the workshop stage, various items are derived by performing action learning such as interviews and observations. Second, it recognizes the problem on the selected topic among the various items derived through the workshop and draws a solution to solve the problem. It induces free discussion in the derivation process, and parts that are difficult to derive through discussion are presented autonomously through the toolkit. Third, we discuss with service providers or practitioners, related persons, and experts, and support to maximize reality. Lastly, in addition to design thinking, it fosters entrepreneurial skills such as entrepreneurship, creativity, and innovation in order to promote systematization such as starting a business or solving social problems.

MIT31321,31421 연구세미나1,2

Research seminar1,2

정보경영학전공의 전공과 연계된 분야의 연구 활동을 통해 학문의 흥미유발과 진로탐색의 기회를 마련하고, 학생 참여 형태의 교육을 제공하고자 개발된 교과이다.

The purposes of this course are to raise students' academic interest, and to provide career opportunities through research activities in the fields of Major in Information Management, and to provide a platform for participatory student education.

MIT31723 e-비즈니스경영

e-business management

기업의 경영활동에서 마케팅의 역할을 규명하고, 기업 마케팅전략의 효과적인 수행을 위하여 인터넷 기술의 응용과 활용방안에 대하여 공부한다. 본 교과목은 가상의 공간에서 기업과 고객의 커뮤니케이션을 위한 주제와 사례를 다루게 되며, 강의 내용은 온-라인 마케팅의 목표, 인터넷 광고, E-mail 마케팅, Web Page의 비교 분석, 고객 서비스 등을 학습한다.

This course offers to study on the role of marketing in business activity, and students can learn the application and use of Internet technology for effective fulfillment of corporate marketing strategy. This course deals with the subjects and cases for the communication between company and customers in cyber space. In this course, students can study the goal of online marketing, Internet advertising, e-mail marketing, comparative analysis of web page, customer service, etc.

MIT40122 빅데이터경영

BigData Management

최근 데이터의 폭발적 증가와 분석 기술의 발전으로 인해 빅데이터는 기업과 조직의 경쟁력을 결정하는 핵심 요소가 되고 있다. 빅데이터경영은 방대한 데이터를 효과적으로 수집, 분석, 활용하여 전략적 의사결정을 지원하는 융합적 학문으로, 컴퓨터 과학, 데이터 분석, 경영학 및 사회과학 등의 지식을 필요로 한다. 본 강의에서는 빅데이터의 개념과 중요성을 이해하는 것에서 출발하여, 경영 의사결정과 비즈니스 전략 수립에 있어 빅데이터가 어떻게 활용될 수 있는지를 학습한다. 또한 데이터 분석 기법(통계 분석, 머신러닝, 텍스트 마이닝 등)과 IT 인프라(클라우드 컴퓨팅, 데이터베이스 등)에 대한 개념을 익히고, 실제 사례를 통해 빅데이터가 기업 경영 및 글로벌 사회에 미치는 영향을 탐구한다. 이론과 실습을 병행하여 수강생들이 빅데이터 분석 역량을 함양하고, 데이터 기반 경영 환경에서 실무적으로 적용할 수 있는 능력을 기르는 것을 목표로 한다.

With the rapid growth of data and advancements in analytical technologies, big data has become a key factor in determining the competitiveness of businesses and organizations. Big Data Management is an interdisciplinary field that integrates knowledge from computer science, data analytics, business management, and social sciences to effectively collect, analyze, and utilize vast amounts of data for strategic decision-making. This course begins with an introduction to the concepts and significance of big data, exploring how it can be leveraged to support business decision-making and strategy development. Students will learn various data analysis techniques, including statistical analysis, machine learning, and text mining, as well as IT infrastructure concepts such as cloud computing and databases. Additionally, real-world case studies will be examined to understand the impact of big data on business management and global society. Through a combination of theoretical learning and practical exercises, this course aims to equip students with big data analytics skills and the ability to apply data-driven insights in real-world business environments.

MIT40221 산업보안개론

Industrial Security Overview

본 과정에서는 산업보안에 대한 전반적인 이해와 기본적인 개념을 살펴봄으로써 산업보안에 관련된 이 론과 실무능력을 배양하고 산업보안 서비스에 대해 강의한다. 그리고 산업제어시스템의 개념, 정보를 효 율적이고 안전하게 관리하기 위해 정보보안의 개념, 메커니즘 등 다양한 연구를 통하여 산업보안 서비스 에 대한 보다 심도있는 교육을 행하고, 실무에 응용할 수 있는 능력을 배양할 수 있도록 한다.

This course cultivates theories and practices skill of industrial security by examining overall understanding and basic concept on industrial security and lecture on service of industrial security. Through research on concept of industrial security and information security mechanism to manage information efficiently and securely. You can study extensively industrial security service and also cultivate ability to apply in practice.

MIT40321 물류및공급사슬관리

Supply Chain Management

본 과목에서는 공급사슬관리(SCM)의 개념과 개발과정, 그리고 전략적 활용에 대하여 학습한다. 구체적 으로, 기업내부 프로세스와 외부프로세스와의 통합을 위한 조직간 구매, 생산, 판매, 인사, 회계, 원가 등 의 업무활동을 분석하고, 분석에 필요한 업무재설계(BPR)와 데이터 모델링 등을 단계적으로 학습하고, 국내외 SCM의 구축사례에 대한 분석을 통해 정보기술을 이용한 경영혁신방안 등을 학습한다.

The objective of this course is to study the basic concept, development process, and strategic use of Supply Chain Management. In this course, students can study to analyze and integrate external activities such as procurement, production, sales, human resource, accounting, and cost management between Supply chain partners. Also, students can study on management innovation using IT through SCM implemention cases.

MIT40521 기업가정신과창업

Entrepreneurship and Start-Up

본 강좌는 창업 준비에 앞서 경제의 개념과 혁신적인 기업가정신을 학습함으로써 기업가로서의 자질을 함양하며, 전반적인 창업 방법을 습득함으로써 자신감을 가지고 창업에 쉽게 접근하여 성공적인 창업의 꿈을 이룰 수 있는 동기를 부여하는데 학습 목표를 두고 있다.

This course aims to cultivate entrepreneurial qualities by learning the fundamental concepts of economics and innovative entrepreneurship before starting a business. It also provides an understanding of the overall startup process, enabling students to approach entrepreneurship with confidence and motivation to achieve their dream of a successful startup.

MIT40621 정보경영취업세미나1

Information management career seminar1

학생들의 희망취업조사 및 분석을 통해 구직활동 프로세스를 구축, 전공 관련 취업동향과 전공 관련 취 업분야에 대한 강의를 통해 수강생 개개인의 역량과 기술 및 경험에 부합하는 취업분야를 선택 할 수 있 도록 지도한다.

Through the research and analysis for students employment, this course provides a guideline for building job search. Through lectures on employment trends related to the major, this class provides a guidance on student’s competence, skill, and experience in selecting the appropriate employment field

MIT41021 정보보안

Information Security

유비쿼터스 컴퓨팅환경으로 기술 패러다임이 변화됨으로써 기업은 새로운 경영환경에의 도전에 직면하고 있다. 특히, 기업경영에 필수적으로 요구되는 경영관련 데이터의 유출 등에 능동적으로 대처하기 위한 보안 관리 체계의 수립이 필수적이다. 본 교과목에서는 이러한 시대적 요청에 따라 기업 정보경영의 안전한 수행을 위해 필요한 기업 위험관리(전사적 리스크관리), 보안관리 체계 및 디지털 경영정보의 안전한 관리 등에 대해 학습한다.

The companies are faced with challenge for new management environment as technology paradigm changing to ubiquitous computing environment. Especially, it is essential to establish the security management system to actively cope with disclosure of management-related data, etc required for corporate management. In this course, we study the companies risk management(Enterprise Risk Planning), security management system and secure management of digital management information, etc needed to perform a secure corporate information management.

MIT41222 소셜창업리빙랩

Social Startup Living Lab

최근 및 미래 사회에서의 고용창출의 잠재력이 가장 높은 분야는 사회적 경제이다. 따뜻한 경제로 알려진 사회적 기업, 협동조합, 마을기업, 공유경제 등의 분야에 역점을 둔 창업에 대한 이론과 실무를 학습한다.

Social economy is the most promising area having potentials of creating new jobs in the near future. Social economy known as warm or democratic economy includes social enterprise, cooperative, community business, and sharing economy. This course focuses on startups in the area of social economy.

MIT41823 사물인터넷비즈니스

IoT business

모바일과 사물인터넷(IoT, Internet of Things) 기술의 확산에 따라 사물인터넷 사회가도래하였다. 또한 기업의생존과 발전을 위해 사물인터넷 기술이 다양한 분야에 적용이 확대되고 있다. 본교과목은 사물인터넷 사회를맞이하여사물인터넷기술과비즈니스를접목한 융․복합적인재양성을 목적으로 한다. 강의 내용은 다음과 같다. 첫째, 사물인터넷에대한개념과 발전전망에 대해 설명한다. 둘째, 기업에서필요로하는사물인터넷 환경과 기술을 제시하고 마지막으로 사물인터넷을 이용한 비즈니스 모델을 구축하고 활용방법에 관해서 학습한다.

With the spread of mobile and Internet of Things(IoT) technologies, the Internet of Things(IoT) society has arrived. In addition, the application of IoT technology to various fields is expanding for the survival and development of companies. This course aims to foster convergence and complex talents that combine IoT technology and business in the face of the Internet of Things (IoT) society. The contents of the lecture are as follows. First, the concept of the Internet of Things and its development prospects are explained. Second, it presents the IoT environment and technology required by companies. Finally, we build a business model using IoT and learn how to use it.

MIT42123 정보경영종합설계

Comprehensive Information Management Design

경영정보학(MIS) 분야의 종합적 관점에서 이론과 응용을 통합하는 학습내용을 다룬다. 특히 최근 부각되고 있는 IT Topic 및 활용사례를 기반으로 기업의 경영활동과 연계한 전략적 활용방안에 대해 학습한다. 본 교과과정에서는 최근 이슈가 되는 경영혁신, IT 신기술 등의 도입과 활용을 중심으로 기업 경영활동에 필요한 MIS의 종합적인 설계와 구현을 종합하는 관점에서 실습과 병행하여 학습활동을 진행한다.

This course deals with the contents to integrate IS theory and application from an integrated view of Management Information Systems. Students can learn the strategic use of IS related to corporate business activity, based on emerging IT topics and implementation cases in domestic and oversea companies. In this course, students can study integrative perspective contents of MIS design and implementation based on the adoption and use of new IT topics and management innovation as recent IT issues.

MIT42423 AI비즈니스

AI Business

인공지능(AI)은 기업의 비즈니스 모델과 산업 구조를 혁신적으로 변화시키며, 다양한 분야에서 새로운 기회와 도전을 만들어내고 있다. AI 기술이 빅데이터, 클라우드, 사물인터넷, 자동화 시스템과 결합되면서 디지털 트랜스포메이션(Digital Transformation)이 가속화되고 있으며, 이에 대한 이해와 활용 능력이 기업과 개인의 경쟁력을 결정짓고 있다. 본 강좌는 AI가 비즈니스에 미치는 영향과 주요 적용 사례를 중심으로, AI 기술을 활용한 기업 전략, 혁신적인 서비스 모델, 데이터 기반 의사결정 등을 학습한다. 특히, 머신러닝, 딥러닝, 자연어 처리(NLP), 생성형 AI 등의 핵심 개념을 다루며, 실제 기업 사례를 통해 AI의 실무 적용 방안을 탐구한다. 이론과 사례 분석을 병행하여 수강생들의 디지털 리터러시를 향상시키고, AI를 활용한 비즈니스 혁신 역량을 배양하는 것을 목표로 한다. 이를 통해 수강생들은 4차 산업혁명 시대에서 AI 중심의 비즈니스 환경을 이해하고, 미래 변화를 예측하며, AI를 효과적으로 활용할 수 있는 인재로 성장할 수 있을 것이다.

Artificial Intelligence (AI) is transforming business models and industry structures, creating new opportunities and challenges across various sectors. As AI integrates with big data, cloud computing, the Internet of Things (IoT), and automation systems, the pace of digital transformation is accelerating, making AI literacy and utilization essential for both businesses and individuals. This course explores the impact of AI on business and its key applications, focusing on how AI-driven strategies, innovative service models, and data-driven decision-making are shaping the corporate landscape. Students will learn about core AI concepts, including machine learning, deep learning, natural language processing (NLP), and generative AI, while analyzing real-world case studies to understand practical business applications of AI. By combining theoretical learning with case studies, this course aims to enhance students' digital literacy and develop their ability to drive business innovation using AI. Through this, students will gain the skills necessary to understand AI-driven business environments, anticipate future trends, and effectively leverage AI for success in the era of the Fourth Industrial Revolution.